glastage og rytterlys

‘Antidepressiva Naturalis’

Det siges at mere end 300 millioner mennesker over hele verden lider af depression, og at dette antal er i alarmerende stigning. Uanset hvad årsagen kan være til det, så tager vi mere antidepressiv medicin end nogensinde før. Læger skriver sine receptblokke tynde med recepter på  ‘lykkepiller’, og medicinalindustrien sætter nye rekorder i salg for hvert år der passerer. Mens antidepressiv medicin kan være en perfekt god løsning for nogle mennesker, er der stadig ting vi alle kan gøre i vores hverdag, som kan påvirke vores mentale sindstilstand på en positiv måde.

Positive fødevarer

Nogle af de grønne grøntsager, som fx spinat, persille, salatblade og grønkål, er fyldt med folsyre (folater). Disse er signalstoffer der bringer nogle af de rigtigt gode sager frem til vores hjerne. Gode stoffer som serotonin, dopamin og noradrenalin, der også kaldes ‘de glade stoffer’, spiller en stor rolle i hjernens helbred, ved at bidrage til trivsel, godt humør, appetit, hukommelse og søvn.

Bær (især blåbær) øger blodgennemstrømningen i hjernen, det gør rødbede også. En god blodgennemstrømning i hjernen ikke så tosset, fordi det får den faktisk til at virke som den skal – og kan få dig til at føle dig bedre tilpas. Nødder, mandler og græskarfrø indeholder aminosyrer som L-arginin, der også fremmer blodgennemstrømning i krop og hjerne, og de kan i øvrigt vise sig effektive mod senildemens og depression – de samme positive virkninger, som du får ved at drikke grøn te.

Lys & Fysisk aktivitet

Uanset hvor du er, så kom ud af mørket! Mørke og dårligt belyste steder påvirker sindsstemningen og gør kun negative tanker værre. Lys er depressionens naturlig fjende og vi bør alle få masser af det på daglig basis. Selv den måde vi bygger vores huse på, kan påvirke den mængde af lys der kommer ind i vores bolig. Virksomheder som www.vitral.dk har specialiseret sig i glastage og rytterlys, der kan give bedre lysindfald i de indendørs opholdsrum vi alle bruger så meget tid i.

Gå også ud og gå en tur med hunden – hvis du ikke har en hund, så gå en tur alligevel! Den fysiske bevægelse du får af en lang gåtur, vil gøre dig godt. En god gåtur kan alle deltage i – både unge og gamle – og det vil få dit blod til at strømme, give dig en masse frisk luft og forsyne din hjerne med  så megen serotonin, at det vil gøre dig glad i låget. Er det længe siden du har prøvet en lang spadseretur – her taler vi om mindst en times frisk gang – så prøv det. Du vil kunne mærke en forskel, både fysisk og mentalt.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *